Feeds:
Innlegg
Kommentarer

Archive for 23. juni 2010

Tidligere i år jobber vi med 8mm-film på skolen og fikk i oppgave å enten lage en komedie eller en thriller/grøsser. Gruppen min gikk for det siste (selvfølgelig) og endelig er resultatet klart.

Lyset kunne vært bedre, fokuset vært bedre, musikken skulle startet når det var meningen at den skulle starte og rundt 2:50 er filmen ferdig – resten er ufrivillig behind the scenes. Men da får du i det minste se hvordan jeg ser ut når jeg skriver post-it-lapper. Og det må vel være noe?

Min oppgave var fotograf, med andre ord den som filmet. Også laget jeg plakat da, av overheadark, utklipte sirkler og papp slik at sirklene «kom ut» av plakaten. Ikke at det vises så godt på bildet, men det ble ganske fint altså ^^
(Jeg synes prinsipielt at mye av dagens håndtverk styres av data (les: mac), programmer og mus. Derfor prøver jeg så ofte som mulig å bruke ekte materialer og kreere for hånd. «Skal det mækkes?» er et alt for mye brukt begrep på Westerdals (og andre institusjoner). Så det!)

foto: privat

Jeg vet ikke om du kjenner særlig til filming av 8mm, men jeg kan med glede og frustrasjon informere at man ikke har noen som helst mulighet til å se hva man har filmet da det skjer analogt og at man ikke kan klippe slik at alle scenene må filmes i riktig rekkefølge. Får du et dårlig skudd så får du et dårlig skudd, da er det ingenting å gjøre med, dessverre. Musikken måtte vi bare velge og det var ingen mulighet til å justere den i etterkant. Alt i alt meget komplisert, men til å være vårt første forsøk synes jeg da så absolutt at det ikke ble så ille.

Resten av filmene finnes ute på vimeo, det er noen flottes flinkiser jeg omgir meg med!

Read Full Post »